Black Friday: Maatschappelijk verantwoord of niet?
Eerlijk gezegd snap ik de huidige commotie rond Black Friday wel. De beelden van hordes mensen die naar binnen stormen bij grote warenhuizen de jaren hiervoor, dat kan dit jaar natuurlijk echt niet. Niet alleen voor de gezondheid van die mensen die in te grote groepen binnenkomen, maar ook niet voor de collega’s die die dag werken. Online shoppen is daar wat ons betreft de oplossing voor.
Het hangt natuurlijk wel een beetje van het merk af; ons merk wordt behalve online ook goed offline verkocht in een cosy NAN Brandstore. Deze ligt in pittoresk Rotterdam – Hillegersberg. Een echt dorpsgevoel heerst daar nog. Private shopping is dan ook heel makkelijk te regelen.
Maar deze controverse is wel iets om over na te denken vind ik. Het 1 hoeft het ander echter niet uit te sluiten. Het is of course een commerciële dag, wat de gezondheid van bedrijven mogelijk weer een beetje een boost kan geven in dit door COVID-19 getroffen jaar. Maar gezondheid van mensen en bedrijven hoeven wat mij betreft niet lijnrecht tegenover elkaar te staan. Met wat oplossend denken en een beetje geduld en respect naar elkaar tonen, kan deze Black Friday prima verlopen.
Herkomst Black Friday
Weten jullie trouwens waar de term Black Friday vandaan komt? Voor de herkomst van de naam bestaan verschillende theorieën, aldus Wikipedia.
- De eerste keer dat de term Black Friday gebruikt werd was niet voor inkopen; wel voor een financiële crisis (de goudcrash in september 1869). Twee grote Wallstreet-financiers (Jay Gould en Jim Fisk) werkten samen om zoveel mogelijk VS-goud op te kopen in de hoop dat de prijs zou stijgen en ze met veel winst terug zouden kunnen verkopen. Op die zwarte vrijdag in september 1869 kwam de samenzwering uit. Hierdoor kwamen de aandelen in vrije val en zorgde voor veel faillissementen.
- Oorspronkelijk komt de naam Black Friday uit de Amerikaanse stad Philadelphia en deze werd in de jaren ’50 voor het eerst gebruikt door de politie om te verwijzen naar de enorme verkeersdrukte in en rond die stad op de dag na Thanksgiving.
- Rond 1981 werd voor het eerst melding gemaakt van een alternatieve theorie dat op die dag de winkeliers voor het eerst “in het zwart” komen te staan, dat wil zeggen winst beginnen te maken voor het jaar. In de Verenigde Staten is het bij de boekhouding namelijk de gewoonte om verliezen in rode inkt in de boeken te schrijven. Het illustreert hoe belangrijk de kerstperiode is voor het jaarlijks eindresultaat.
Normaal zijn we heel sterk in offline sales, maar dit jaar is gebleken dat ook voor ons geldt dat weinig echt onmogelijk is en dat online, private shopping en naar klanten toe gaan prima werkt naast verkoop in de winkel.
Wil je meer weten over onze NAN-To-Go service, bel ons dan op 06 39 605650 voor meer info.
#staysafe #stayhealthy #shoponline
Liefs, Ellen